Koala's, kookaburra's en kerstgedachten!

24 december 2015 - Port Macquarie, Australië

Skippy! Ja, ik zie hem ook! Wow, het zijn er echt vet veel! Kangoeroes overal, maar dan echt overal in het gebied rond Port Macquarie. Waarschijnlijk ook in elk ander willekeurig gebied in Australië, maar op dag 3 in the land down under was Lake Innes nationaal park de plek waar we voor het eerst werden verblijd met de jolige springers die met gevaar voor eigen leven van veld naar veld veren. Helemaal gelukkig met dit eerste animale succes!

Verhalen lezen echt een stuk leuker weg wanneer het is voorzien van beeldmateriaal en dus moest ik even geduld hebben om dit eerste verhaal op het web te gooien. Met excuses aan alle wachtenden hierbij dan toch!

Skippy was niet het eerste, en laten we hopen zeker ook niet het laatste, wilde dier op de route. Het begon allemaal in Sydney op zondag 20 december. Het is wat cliché om eerst te gaan vertellen hoe lang de reis wel niet was en dus doe ik dat ook niet. Ja, het is een eindje reizen, maar nee, het is niet onoverkomelijk. Korean air is prima en biedt daadwerkelijk veel meer beenruimte dan KLM, dat onthouden we. Onderweg raak je inderdaad de draad kwijt ten aanzien van tijdzones en waarom je om x uur in de nacht met een omelet ontbijt wordt verwend valt ook niet helemaal te rijmen met je eetlust. Dit alles terzijde, een reisje Amsterdam - Sydney is echt zo erg nog niet.

Omdat we zondagochtend zo lekker op tijd waren aangekomen, hadden we de hele dag voor ons en zo kwam het dat we om 09.30 uur al oog in oog stonden met de Sydney opera house. Sydney is een overzichtelijke stad, vrij natuurlijk loop je vanaf het hotel nabij Kings cross in de richting van de haven, de botanische tuin en Hyde park. De weersomstandigheden waren ook direct perfect; blauwe lucht, mooi zonnetje en een graad of 30, vakantie!

Australië is natuurlijk niet echt een bestemming voor de avontuurlijke wereldreiziger. Het is een ontwikkeld land en toeristen arriveren er met duizenden tegelijk. Dat heeft natuurlijk een reden, want het is makkelijk leven hier. Materialistisch vind je er alles wat je thuis ook vindt, maar dan uitgedrukt in een andere valuta en vergezeld van beter weer. Als het gaat om natuurschoon is het hier toch wel van een ander niveau. De nationale parken zijn ontelbaar en het wildlife is altijd dichterbij dan je denkt. Het zijn dan ook niet alleen kangoeroes die goed zijn vertegenwoordigd, ook een mooie pelikaan of kleurrijke papegaaien kunnen letterlijk voor je deur gaan zitten.

Iets minder wild, maar zeker wildlife zijn de koalaberen in het ziekenhuis. In het ziekenhuis? Ja, speciaal voor hen ingericht, in Port Macquarie. Elke zichzelf respecterende koala laat zich hier opnemen voor een goeie behandeling om weer als herboren terug de natuur in te gaan. Het klinkt allemaal wel gezellig, maar eigenlijk komen hier vooral hele zielige koala's die zijn aangereden, zijn verbrand in een bosbrand of lijden aan infectieziekten. Het ziekenhuis drijft op vrijwilligers en zorgt ervoor dat een negentien jaar oude koala nog heerlijk in de boom hangt ook al zou ze een oog, een been en een klauw missen. Als je zo'n bolletje wol ziet hangen kun je niet anders dan terugdenken aan Louie de luiaard van iets meer dan een jaar geleden:)

Helaas deed het weer van de laatste twee dagen ook erg denken aan het tropisch regenwoud waar Louie goed zou gedijen. Hoewel de temperatuur helemaal prima is, komt het water nu toch al een tijdje met bakken uit de hemel. Dit is natuurlijk allemaal van tijdelijke aard, maar het werpt toch een ander licht op al dat moois dat we zien. De regen begon op de tweede middag in Sydney toen we Bondi beach aandeden. Allereerst hebben we de Bondi to Bronte coastal walk gedaan - een mini wandeling met noemenswaardige uitzichten en een mooi perspectief op Bondi. We kennen het natuurlijk allemaal van de tv serie en dus was het geen verrassing om het strand te zien. Wel aanzienlijk kleiner dan op tv, off course:)

Ook al was er behoorlijk slecht weer op komst, als je op Bondi bent, ga je natuurlijk wel te water, dus daar gingen we dan; rennend de golven tegemoet, heerlijk! Nadat we wat hadden gesparteld en de nieuwe action cam daadwerkelijk waterproof hadden gecertificeerd, was het tijd om af te drogen en huiswaarts te keren. Onderweg hebben we nog wel even de beste aankoop van de vakantie (nu al) gedaan, een navigatiesysteem voor in de auto die we gisteren hebben opgehaald. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik het richtingsgevoel van een bushalte heb; ik heb werkelijk nooit enig idee waar ik ben of waar ik vandaan ben gekomen. In het dagelijks leven kom ik daar wel mee weg door me óf te omringen met mensen die het wel weten óf door de magische wereld van google maps. Het is inmiddels gebleken dat oplossing 1 niet voorhanden is (Johan deelt mijn handicap) en oplossing 2 zou een hele dure grap worden. Gelukkig helpt Tom ons nu door alle geografische uitdagingen, hulde.

Een navigatiesysteem helpt met veel, maar niet voor de eerste gewenning aan het links rijden. Het blijft wat vreemd om rotondes verkeerd om te nemen en om aan de verkeerde kant van de auto te zitten, maar we hebben de eerste twee autodagen overleefd, dus ik vermoed dat de rest van de vakantie ook haalbaar moet zijn. Op dit moment zitten we in het Best Western plus in Port Macquarie, het is bijna kerst en dus willen we die uiteraard op het strand doorbrengen. Ook hier is een coastal walk uitgezet, langs mooie uitzichten, pittoreske stranden en, jawel Flagstaff Hill. De stranden zijn echt fantastisch mooi, om de hoek van elk stukje bos/regenwoud ligt alweer zo'n mooi juweeltje. We vermaken ons uitstekend in het water en op het droge, moge deze vakantie nog maar heel lang duren!

Morgen is het kerst. Eerste kerstdag in Nederland en enige kerstdag in elk ander land. Die brengen we door in de zon, hopen we. Wat mij betreft is er geen betere manier om de feestdagen door te brengen dan in een land waar een gourmetstel een rariteit is en Skyradio niet bestaat. Happy holidays allemaal, geniet ervan!

X

1. Patrice:
    Hoi allemaal,
    Leuk dat jullie meelezen!
    @nien; jullie hebben het wel gezellig met zijn drietjes geloof ik? Haha, maar van die theezakjes...das niet helemaal pluis...dat doet ie anders nooooit! Corrigerende knuffel is toegestaan:)
    @hamid; het eerste verhaal liet inderdaad wel erg lang op zich wachten, mijn welgemeende excuses:) hopelijk heb je een mooie getaway gevonden voor de kerst!

Hopelijk hebben jullie allemaal een zalige kerst en ik beloof dat het volgende verhaal niet zolang zal uitblijven!
  2. Papadopoulos:
    24 december 2015
    Wederom weer ontzettend leuk geschreven. en natuurlijk mooie foto`s.

Veel plezier daar.
  3. Irene:
    24 december 2015
    Super om te lezen wat jullie allemaal meemaken! En natuurlijk de foto's :-) hele fijne kerst en heel veel plezier nog zonder regen!
    Dikke kus Irene